De voordelen van HIIT

 

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Misschien heb je nu al een idee wat het zou kunnen zijn. Het gaat bij een HIIT training voornamelijk om korte maar intensieve én explosieve bewegingen die je lichaam in korte tijd sterker maken. Bovendien verbrand je talloze calorieën met deze power oefening! Een paar jaar geleden ben ik begonnen met HIIT oefeningen toe te voegen in mijn sport routine. Hiervoor heb ik me er nooit echt in verdiept, maar nadat ik erachter kwam dat het zoveel voordelen met zich meebrengt was de keuze snel gemaakt voor mij. Ik zou vanaf dat moment iedere week HIIT aan mijn sportoefeningen toevoegen en ik doe het nog steeds! De afwisseling met andere sportoefeningen maakt het echt leuk. Ik ben begonnen met 3 keer in de week HIIT, maar nu doe ik het 1 keer in de week, omdat ik daarnaast ook hardloop.

Hoe werkt HIIT? 
HIIT kun je buiten op een vlakke grond doen, maar ook in de sportschool, op de loopband of op de fiets. Zelf ben ik graag buiten en daarom vind je mij ook als een hysterische hyena voorbij racen op een zondagochtend in de Biesbosch. HIIT is een 10 tot 15 minuten workout. Houd tijdens je oefening een timer erbij, want dan weet je precies wanneer je moet stoppen en weer verder moet gaan. Allereerst begin je natuurlijk met een warming up. Vervolgens sprint je 30 seconden zo hard als je kunt (je geeft 9 van de 10 van al je power!). Hierna heb je 30 seconden rust en kun je rustig wandelen of helemaal stoppen. Als de 30 seconden rust voorbij zijn sprint je weer voor 30 seconden en stop je weer voor 30 seconden. Zo ga je door totdat je minstens de 10 minuten hebt bereikt!

Iedere week ziet mijn sportschema er weer anders uit, maar meestal doe ik mijn HIIT oefeningen iedere zondag. Persoonlijk vind ik zo’n korte training op een zondagochtend heerlijk en dan vooral buiten in de natuur. Het geeft me zo’n goed gevoel erna en de rest van de dag doe ik het lekker rustig aan. Natuurlijk kun je je HIIT op iedere geschikte dag van de week inplannen wanneer het jou het beste uitkomt. En dat je er geen tijd voor hebt is geen excuus, want het hoeft maar 10 minuten te duren! 😉

En dan nu de voordelen van HIIT:

  1. Je verbrandt er meer calorieën mee dan met hardlopen of wandelen;
  2. Het zorgt ervoor dat je je minder gestresst voelt;
  3. Je weerstand wordt beter;
  4. Je verbetert je conditie;
  5. Je uithoudingsvermogen wordt groter;
  6. Het is een korte workout, dus je bent zo klaar!;
  7. Met deze workout heb je niet per se de sportschool nodig;
  8. Je verbrandt veel vet in weinig tijd;
  9. HIIT kan van alles zijn: touwtje springen, fietsen, rennen, zwemmen, etc.
  10. Je voelt je achteraf energiek, goed in je vel en ready to conquer the world baby!

Genoeg redenen dus om HIIT in je wekelijkse sportroutine in te plannen. Probeer het eens een paar keer en je zult zien dat je iedere keer weer een stukje beter wordt. You are stronger than you think!

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *