Hoe ziet een sportweek er voor mij uit (+tips)?

 

Plannen, plannen en nog eens plannen. Zo’n persoon ben ik wel! Sinds een paar maanden houd ik een bullet journal bij waar ik de mogelijkheid heb om mijn eigen agenda-indeling te maken en dit zorgt er weer voor dat ik rust in mijn hoofd heb en een duidelijk overzicht van alle taken die ik nog wil afvinken. Ik en mijn bullet journal zijn onafscheidelijk, zo kun je het wel bekijken! Ik plan er van alles in, van school tot vrije tijd. Sporten is in ieder geval één ding wat thuis hoort in mijn categorie: vrije tijd. Iedere zondag plan ik mijn wekelijkse workouts. Tijdens het plannen van die workouts houd ik wel rekening met school en bijbaantjes, want dit alles moet natuurlijk wel goed gecombineerd worden. En hoe?! Soms gaat dat wat lastig, maar meestal lukt het wel om het zo in te delen dat ik alsnog aan sporten toe kom! Benieuwd hoe een doorsnee week er voor mij uitziet wat betreft sport en heb je tips nodig om een workout in je onmogelijke drukke schema te squeezen? Lees dan verder 🙂

Mijn sportroutine

Maandag 4 december
Vandaag 5,08 km gerend in 28 minuten! Wauw, dat voelde goed zeg. Het is na lange tijd (maanden) dat ik weer eens zo’n afstand heb gerend. Het geeft me echt een lekker gevoel, een lading energie en complete voldoening! Na het rennen doe ik even een korte cooling down, waarbij ik wat strek oefeningen doe en ik het uiteindelijk afsluit met tien minuten foam rollen. Voel me super, licht en vol energie! Het is daarom zeker weten een goede start van mijn dag. Soms heb ik moeite om de eerste stap buiten de deur te zetten, vooral als het zulk koud weer is zoals nu, maar als ik het eenmaal heb gedaan heb ik er absoluut geen seconde spijt van die beslissing gehad!

Dinsdag 5 december
Hoor wie klopt daar?! Vandaag is het een werkdagje voor mij in de bioscoop tot laat in de avond, dus daar heb ik tijdens het plannen van mijn workouts wel rekening mee gehouden. Today is rest day! En omdat het Sinterklaas is, geniet ik extra van mijn zelfgemaakte kruidnootjes. Dit jaar geen kruidnoten (of pepernoten) gekocht, maar besloten om het een keer zelf te maken. Volgend jaar weer!

Woensdag 6 december
Vrij van school! Heerlijk! Een week geleden kwam ik met het idee om vandaag eens te gaan zwemmen. Ik heb dit sinds de zomervakantie niet meer gedaan en ik dacht: waarom niet? Uiteindelijk heb ik in totaal een uur baantjes gezwommen bij de sportboulevard vlakbij mijn huis. Wat een cardio workout is dat zeg! Ook heb ik vanochtend tien minuutjes yoga gedaan van Boho Beautiful, via Youtube.

Donderdag 7 december
Today is rest day! Super vroeg langs de tandarts en vervolgens onderweg met de auto naar mijn bijbaantje bij Zuid Holland Promotions.

Vrijdag 8 december
3,62 km gerend in 20 minuten, een ‘booty burn workout van Tone It Up’ via Youtube en een mindfulness meditatie gedaan van The Honest Guys! Heerlijk ochtendje!

Zaterdag 9 december
Vandaag begin ik de dag met een ‘stress relief yoga’ van Boho Beautiful, via Youtube. Voor de rest geen workouts op de planning, want vandaag vier ik mijn verjaardag en daarvoor moet ik nog wat dingetjes voorbereiden!

Zondag 10 december
Sunday Runday! Ja, normaal gesproken wel, maar vandaag dus niet. Kijk naar buiten en je weet waarom. Het sneeuwt als een gek en het is glad omdat het de nacht van te voren gevroren heeft. Super mooi al dat sneeuw, maar heb geen zin om muizen stapjes te zetten en uit te glijden. Dat wordt dus niet buiten rennen, helaas. In plaats daarvan heb ik thuis een 15-minuten HIIT oefening gedaan van mijn Beach Babe 5 dvd van Tone It Up. Vervolgens heb ik nog een ‘lift your booty workout’ gedaan van Blogilates, via Youtube. De workouts heb ik afgesloten met een ontspannen ‘after workout yoga’ workout van Boho Beautiful. Dit allemaal al om 8 uur in de ochtend, omdat ik vanaf 11 uur onderweg ben naar Vijfhuizen waar VeggieWorld Winter Fair plaats vindt, een vegan evenement met allemaal lekkere hapjes, spulletjes, verzorgingsproducten en lezingen! Super gezellig natuurlijk en dat ik daarvoor nog kan sporten is al helemaal handig!

Maar… ik heb geen tijd
No, no. Geen excuses. Er is altijd tijd te vinden, het is maar waar je prioriteiten liggen en of je het met plezier doet! Zo hoef je natuurlijk niet per se iedere dag te sporten, maar probeer in ieder geval momenten te vinden waar je die ene workout erin kunt knallen. Hier wat tips om toch nog tijd te maken voor het sporten:

  1. probeer eens 20-30 minuten eerder op te staan en kies een leuke workout uit die je kan gaan doen voordat je begint met je dag (of nog beter: kies de avond van te voren al een leuke workout uit, zo hoef je alleen je laptop op te starten of via je telefoon, en gaan met die banaan!).
  2. Kies een leuke sport uit wat je met plezier doet en de kans is groter dat je daar sneller tijd voor vrij maakt. De één vindt teamsport fijn en de ander individueel. Kies wat bij jou past en wat jou gelukkig maakt!
  3. een workout hoeft echt geen uur te duren! Een 10 minuten workout doet al wonderen, echt waar! Ik doe het zo vaak als ik een krappe planning heb. Op internet kun je heel veel video’s vinden met korte en explosieve oefeningen zoals HIIT. HIIT kan een workout voor thuis zijn, maar ook voor buiten. Meer hierover lees je bij tip vijf. Met deze type workout verbrand je ontzettend veel calorieën, het is goed voor je metabolisme en je krijgt er een lading energie door.
  4. springtouwen! Not kidding! 10 minuutjes springtouwen en je hebt zojuist een killer cardio workout voltooid!
  5. ben je een buitenmens? Trek een sprintje! In minder dan 10 minuten ben je klaar. Oké, het is intensief, daar ben ik eerlijk over maar het is een workout dat werkt! Je traint er je hele lichaam mee en je bent zo klaar. Het is de eerste stap die je moet zetten dat het moeilijk maakt, maar als je het eenmaal hebt gedaan ben je zo trots op jezelf! In mijn blog post ‘de voordelen van HIIT’ lees je hoe zo’n workout precies werkt!
  6. leg je sportkleding de avond van te voren klaar of slaap zelfs in je sportkleding!
  7. houd je van dansen en uitgaan? Perfecte combi, perfecte workout! Wel rustig aan met de alcohol, natuurlijk. 😉
  8. oké, nu komen er heel veel kleine tips in één, maar het houdt allemaal hetzelfde in: blijf lopen! Pak de trap en als je met de roltrap gaat, blijf niet staan, maar loop naar boven! Als je 15 minuten op je trein moet wachten, ga niet zitten wachten en dan bedoel ik ook letterlijk zittend wachten. Blijf op z’n minst staan of wandel door het station (+ pak de trap een paar keer voor extra beweging!). Vooral met dit koude weer is wandelen een super tip! In tegenstelling tot kou lijden omdat je op één plek stil staat ga je lekker een rondje wandelen en de kou is weg! Twee vliegen in één klap.
  9. misschien vind je dit een gekke tip, maar hé elk klein beetje beweging helpt, toch?! Je kent het wel, de hele dag op kantoor zitten of de hele dag op school zitten verscholen achter je laptop, nieuwe kennis opdoen (hoop ik), maar ook een vierkante, houten kont ervoor terug krijgen. Gek word ik ervan. Ik krijg er al de kriebels van nu ik het schrijf. Ik kan gewoon niet de hele dag stil zitten! Moe en duf word ik ervan en dat is natuurlijk niet wat je wilt! En daarom hier de tip: profiteer van je pauzes! Moet je naar de wc? Doe eens een paar squats voordat je je behoefte doet (ik weet het, too much information). Daarnaast ga je uiteraard ook niet nog eens in je pauzes in de kantine zitten, maar sta je en loop je een rondje.
  10. Voor de mensen die écht geen tijd hebben: doe eens een paar leg lifts en squats tijdens het tanden poetsen, een paar push ups tegen het keukenaanrecht tijdens het koken of zelfs een wall sit waarbij je zo lang mogelijk tegen de muur probeert te blijven zitten (zonder stoel, of course) 😉

Hoop dat jullie wat aan de tips hebben en remember: geen tijd hebben is geen excuus!

 

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *