Yoga goed voor…?

 

Van alles! Kort samengevat is yoga goed voor: je flexibiliteit, houding en geest! Ik moet zeggen dat ik een paar jaar terug helemaal niks qua yoga deed, maar sinds dit jaar doe ik het juist zo veel mogelijk. De eerste keer dat ik met yoga begon was dankzij Do You Yoga. Ik zag dat zij een nieuwe yoga challenge op hun kanaal hadden geplaatst en dat je daar gratis aan mee kon doen. En zo nieuwsgierig dat ik ben heb ik dat natuurlijk gedaan! Dit was ook het moment dat ik ontdekte dat ik het zó leuk vond dat ik er na de challenge mee verder ben gegaan! Naast het intensieve sporten, wat ik een paar keer per week doe, vind ik het super fijn om ook een wat lichtere vorm van sport te doen. Ik merk dat ik mij door yoga zo goed voel dat het iedere ochtend weer op mijn to-do lijstje staat. Waarom is yoga zo goed voor je en welke voordelen merk ik er zelf van?

Yoga back in the old days
Yoga is zo’n 5000 jaar geleden ontstaan in India. Vele houdingen die je nu met yoga tegenkomt stammen nog af van deze tijd, wat echt ongelofelijk is! Het doel van yoga in die tijd was om één te worden met de natuur en tegelijkertijd yoga als manier van leven te gebruiken. Bovendien gebruikten de Yogi’s, de oorspronkelijke bedenkers van yoga, dieren als inspiratiebron voor hun verschillende houdingen. Daarom zijn vele houdingen gebasseerd op dierenposities, maar ook op de natuur. De Yogi’s merkten dat deze houdingen een positief effect had op hun houding, flexibiliteit en energie.

Nu de dag is yoga uitgegroeid tot een populaire ‘sport’ en vind je in elke stad wel een yogaschool, maar ook het internet staat vol met yoga oefeningen en filmpjes waarin je virtueel lessen mee kunt volgen. Ik moet zeggen dat ik yoga inderdaad best een sport vind, maar mindfulness en bewust zijn van je lichaam speelt hier wel een grote rol in en dat mag niet vergeten worden. Bij yoga moet je niks forceren en hoef je niet ‘hard’ te gaan, maar juist de rustige bewegingen die je soms ook voor langere tijd vast moet houden maken het een kalme en ontspannen oefening.

Voordelen voor je lichaam
Deze vorm van sport zorgt ervoor dat hoe vaker je yoga doet hoe flexibeler en leniger je wordt. Niet alleen dat, maar yoga is ook goed voor je spierherstel en je spieropbouw. Sommige oefeningen kunnen namelijk best intensief zijn en zeker als je het voor langere tijd vast moet houden. Bovendien ziet je lichaam er ook strakker uit, naarmate je meer met yoga bezig bent doordat je je spieren veel strekt, tegelijkertijd een sterkere spieropbouw vormt en calorieën verbrand. Verder zorgt yoga ervoor dat je niet alleen bewust met je lichaam bezig bent en de bewegingen die je ermee maakt, maar ook je ademhaling telt mee. Met je ademhaling voer je zuurstof naar je spieren toe, zodat je de oefeningen beter kunt volhouden en telkens iets verder kunt gaan.

Ook is yoga een goede oefening voor mensen die veel stress ervaren en gespannen zijn. Behalve dat je je spieren met behulp van yoga losser maakt en dus de spanning verminderd, word je er ook rustiger door. Persoonlijk ervaar ik veel spanning in mijn schouders en nek en heb ik altijd twee dikke knopen tussen mijn schouderbladen zitten. Door elke ochtend, direct na het opstaan yoga te doen helpt dit de spanning in mijn spieren te verminderen en voel ik mij weer minder stijf en fitter!

Door de talloze variaties in posities laat je elk spiertje in je lichaam werken met als gevolg een gunstig effect op je lichaamshouding. Hoe meer yoga je doet hoe meer je je houding verbeterd! Dat betekent dus een rechte rug waardoor je er ook weer zelfverzekerder uit ziet!

Wat merk ik zelf van yoga?
Nu dat ik yoga al ruim een jaartje uitoefen merk ik echt wel dat ik flexibeler en leniger ben geworden. Juist omdat ik het ook (bijna) iedere ochtend doe merk ik dat ik steeds verder kan en posities langer kan volhuden. Daarnaast geeft het mij ook een heel ‘wakker’ gevoel. Hiermee bedoel ik dat ik mij actiever en fitter voel na een yogasessie, dankzij de fijne strekoefeningen en de gecontroleerde ademhaling die ook meespeelt. Zoals ik hierboven al heb verteld heb ik regelmatig (eigenlijk elke dag) last van mijn schouders en nek en yoga helpt mij echt ontspannen en mijn spieren los te maken. Bovendien kan yoga ook een goede cooling-down zijn na het sporten. Zo doe ik yoga niet alleen first thing in the morning, maar ook soms na het sporten omdat het helpt tegen spierpijn en je spieren doet herstellen.

Tips
Meestal besteed ik minimaal 10 minuten aan yoga per dag en haal ik mijn inspiratie uit het Youtube kanaal van Boho Beautiful. Ik vind haar een hele fijne yogadocente en ze heeft echt super veel leuke yoga oefeningen die telkens gefocust zijn op andere delen van je lichaam, je stemming, moment van de dag, etc. En meestal ook gefilmd in de mooiste omgevingen doordat zij en haar vriend regelmatig rondtrekken. Naast haar yoga workouts staan er ook ontzettend veel meditatielessen op haar kanaal die ook erg fijn zijn!

Je kunt yoga al in je dagelijkse routine toevoegen door met 10 minuutjes te beginnen. In 10 minuten kun je al zoveel spiergroepen bereiken en voel je je klaar voor de dag! Zoals ik al zei vind ik persoonlijk de oefeningen van Boho Beautiful heel fijn, maar er zijn nog tal van andere bekende Youtube Yogi’s, zoals Do You Yoga en Yoga with Adriene.

Bezoek ook eens een yogaschool bij jou in de buurt, boek een gratis proeflesje en ontdek wat yoga voor jou betekent!

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *