Eerste hulp bij workouts inplannen

 

Hoe vaak sport jij per week of hoe vaak zou jij per week willen sporten? Of sport je helemaal niet? Of je nu wel of geen zin hebt om te sporten, er zijn genoeg manieren om deze actieve momenten in je drukke planning, wekelijks in te delen. Hoe? Mijn tips en ervaringen lees je hieronder!

Vorige maand heb ik een nieuwe planner besteld: The Passion Planner. My life savior! Echt, ik kan niet zonder agenda en dus ook niet zonder plannen. Het geeft mij inzicht in wat ik nog moet doen, wat ik al heb gedaan en rust. Vooral dat laatste is wat plannen juist zo fijn maakt. Het geef je zoveel meer rust in je hoofd in plaats van dat je alles op losse blaadjes schrijft of nog erger, helemaal nergens opschrijft en je dus met een hoofd vol taken rondloopt en dus ook stress ervaart. Voor dat ik mijn Passion Planner had heb ik een bullet journal bijgehouden waar ik mijn eigen agenda in kon tekenen en ontwerpen, maar dit jaar ben ik weer toe aan een compleet voorgeschotelde agenda-indeling dat ook nog eens inspirerend werkt. Het is namelijk niet alleen een agenda, maar het helpt je ook je doelen te bereiken door o.a. een persoonlijke roadmap te maken met jouw belangrijkste doelen, hoe je daar het beste naartoe kunt werken, positieve quotes en aan het einde van iedere maand vind je een zelfreflectie die je kunt invullen voor jezelf. Al met al, een super planner waar je ook je creativiteit in kwijt kunt.

Waar ik mijn planner voor gebruik? Van alles! Elke week heeft weer een nieuwe to-do lijstje met persoonlijk gerelateerde taken en werk gerelateerde taken. Daarnaast is elke dag van de week ingedeeld in tijden van 06:00 uur t/m 22:30 uur. Hierin kun je dus als je taken in kwijt en dit kan natuurlijk van alles zijn. Wat ik er voornamelijk in schrijf zijn mijn wekelijkse workouts die ik elke zondag vooruit plan voor de komende week, de dagen dat er een nieuwe blogpost online moet staan, schoolopdrachten, bijbaantjes, het preppen van tussendoortjes en andere recepten, etc. Op dit moment ben ik dus nog even bezig mijn week in te delen en ook moet ik mijn to-do lijstjes nog invullen.

Tips

  1. Dus, mijn eerste tip is koop een agenda of gebruik bijvoorbeeld een digitale agenda op je telefoon. Als je maar iets bij de hand hebt waar je op kunt terugvallen en waar al je taken overzichtelijk in staan.
  2. Plan van te voren je workouts in voor de aankomende week. Ik doe dit altijd op een zondag en plan mijn workouts dan in van maandag t/m zondag. Vergeet niet om ook genoeg rust in te plannen zodat je spieren kunnen herstellen. Ik heb daarom sowieso iedere week minimaal 1 rustdag waarin ik yoga oefeningen doe en o.a. een wandeling maak.
  3. Sta 20 minuten eerder op dan gebruikelijk en maak je klaar voor een workout waarin je in ieder geval 20 minuten lichamelijk actief bent! Dit kan zijn: hardlopen, springtouwen, dansen, power walking, of een sport video via Youtube*.
  4. Combineer iedere week zo veel mogelijk cardio met kracht en toning. Door deze drie type workouts met elkaar te combineren verbrand je extra veel en bouw je tegelijkertijd meer spiermasssa op. Wees niet bang dat je hierdoor op de hulk gaat lijken, maar juist door deze combinatie krijg je strakke en slankere spieren.
  5. Voeg minstens 1 keer in de week een hiit training toe aan je sportroutine. Dit is een explosieve training waarbij je ontzettend veel vet vebrand en deze verbranding gaat zelfs de hele dag door ook al ben je allang klaar met je workout! Dubbel zo effectief dus!
  6. Yoga en meditatie te zweverig? Dacht het niet! Het is razend populair op dit moment en zelf volg ik iedere ochtend een yoga lesje waarna ik mij zo energiek, flexibel en licht voel en klaar om mijn dag ontspannen te beginnen. Bovendien vind je op Youtube tal van verschillende yoga lessen, van power yoga tot yin yoga. Iedere yogavorm is weer anders en dus is er voor ieder persoon weer een andere yogavorm naar smaak. Meditatie zorgt er ook voor dat je je dag goed en positief begint of juist eindigt. Je wordt er rustiger door, mogelijke angst neemt af en je concentratievermogen wordt verhoogd. En dit zijn nog maar een paar voordelen van yoga en meditatie. Heel handig dus als je binnenkort tentamens hebt of stressvolle projecten die afgerond moeten worden.
  7. Plan je workouts in wanneer het jou ook echt uitkomt. Als je om 6 uur al moet opstaan voor school en je bent pas half 6 thuis dan weet je dat je overdag geen tijd hebt voor een workout, maar kun je in de avond wel een workout inplannen. Een 10 minuten HIIT workout doet al wonderen en het is zo voorbij! Super handig dus om tijd te besparen. Als je juist later in de dag een volle planning hebt dan kun je juist weer in de ochtend een workout plannen.
  8. Heb je een full-time baan en absoluut geen tijd (of zin) om doordeweeks te sporten dan heb je altijd nog de weekenden! 😉 Ook al wil je in de weekenden misschien uitslapen, toch begin je je dag goed met een sweaty workout! Je voelt je weer energiek en klaar voor de dag. Kies de avond van te voren, of nog beter, aan het begin van de week je favoriete workout uit en go for it!
  9. Plan het sporten in samen met een vriend of vriendin!
  10. Maak er een gewoonte van net als tanden poetsen. Als je je workouts iedere week inplant voor 3 of 4 weken lang dan doe je het uiteindelijk op de automatische piloot en voor je het weet is het een gewoonte geworden!

Hopelijk hebben jullie wat aan de tips. Onthoud dat iedere dag sporten niet nodig is en je ook genoeg rust moet pakken. Check de dagen waarop je de meeste tijd hebt voor een leuke workout en houd je er ook aan. Je maakt eigenlijk een afspraak met jezelf door het in te plannen in je agenda en dan gaat het ook makkelijker. Hieronder geef ik jullie nog wat inspiratie voor leuke workouts, zoals yoga, meditatie, toning, kracht en cardio workouts. Doe wat jij het leukste vindt! Sporten moet iets leuks zijn waar je je op verheugt en waar je je goed door voelt!

*Youtube workout tips:

Yoga en meditatie:
Boho Beautiful
DoYouYoga

Meditatie:
Jbittersweet

Toning, kracht en cardio workouts:
Tone It Up
Blogilates

Ben je nog niet overtuigd en heb je een extra dosis motivatie nodig voor het sporten? Sporten:

– Geeft je energie
– Maakt je huid mooier
– Maakt je vrolijker
– Geeft je rust
– Geeft je een betere concentratievermogen (en dus betere schoolprestaties!)
– Zorgt voor een betere conditie
– Helpt je lichaam in shape te vormen
– Kan je zo afwisselend mogelijk maken
– Gaat tal van ziektes tegen
– Zorgt voor minder rimpels
– Helpt vaak tegen (menstruele) buikpijn
– Is goed voor je hartconditie
– Zorgt voor een betere (en zelfverzekerde) houding
– Helpt bij een diepere slaap
– Is een detox voor je huid!

Extraatje!
22 januari gaat de ”7-minute challenge tijd voor jezelf” van start. Dit wordt georganiseerd door Jolande van der Wal, een echte yogi! De lessen die Jolande geeft in Lifestyle Studio Dordrecht zijn heel fijn en verschillend. Van Core Training en Pilates tot Yin yoga en buiten yoga. En nu organiseert ze dus een challenge dat 7 dagen en 7 minuten per les duurt. Hier en op de Facebookpagina kun je er alle informatie over vinden. Doe jij met mij mee? 🙂 Meld je dan hier aan!

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *