Waarom ik weer ga beginnen met mediteren

 

Mediteren. You like it or not. Voordat ik begon met mediteren verwachte ik er niet veel van, maar toch ben ik nieuwsgierig en wil ik ook graag nieuwe dingen uitproberen, dus waarom niet! Het was een hele tijd geleden dat ik voor het laatst gemediteerd heb en ik doe het helaas al een paar maanden niet meer. Toch merk ik nu dat als ik terugkijk op de momenten dat ik het wel deed, ik mij ook echt goed voelde na zo’n sessie. Daarom heb ik besloten dat april dé maand wordt waarin meditatie centraal gaat staan voor mij. Ik wil het weer oppakken en niet zonder reden.

”Je kunt nog zo gezond eten en veel aan sport doen maar toch angstig of moe zijn. In je hoofd kun je van alles opkroppen waar je op dat moment mee zit. Met meditatie kun je ook het mentale aspect aanpakken wat je weer goed doet voelen.” 

 

Ik denk dat ik vorig jaar echt ben begonnen met mediteren. Op internet (surprise, surprise), via YouTube, kwam ik opeens yoga challenges tegen van DoYouYoga. Ik las er wat over en vond dat ik dat misschien wel nodig had om in het dagelijks leven meer te kunnen ontspannen. Naja, ontspannen was één van de redenen. Meditatie is niet alleen goed tegen stress en angst, maar ook laat het je anders (positiever) denken. Je waardeert de kleine dingen in het leven meer en je hebt meer geduld. Soms kan ik namelijk nogal een ongeduldig stress kipje zijn, ook al merk je dat misschien niet aan de buitenkant. In mijn hoofd kan het soms een drukbezochte kermis zijn waar constant van alles in gebeurt. Daarom begon ik mij verder te verdiepen in de voordelen van meditatie voor je lichaam, maar ook mentaal. Beiden tellen voor mij evenveel mee. Je kunt nog zo gezond eten en veel aan sport doen maar toch angstig of moe zijn. In je hoofd kun je namelijk van alles opkroppen waar je op dat moment mee zit. Met meditatie kun je ook het mentale aspect aanpakken wat je weer goed doet voelen. Meditatie is wel degelijk een sport naar mijn mening, maar wel een sport waarbij je je mind en geest traint om rustiger te worden en je niet te focussen op wat geweest is of wat komen gaat. Je leeft met meditatie in het nu. Dat is het enige wat telt. Het nu, jij en jouw adem. Door dit toe te passen in je mediatie creëer je al zoveel rust in jezelf. Al start je maar met 2 minuten mediteren. Als je dit elke dag doet, heeft het zeker weten effect op hoe je je voelt en hoe je je gedraagt.

Eerst deed ik beide, yoga en meditatie. Daarnaast doe ik vaak ook andere sportoefeningen, maar de laatste paar jaar heb ik dus ook yoga en meditatie toegevoegd aan mijn sportschema. Yoga doe ik nog steeds, maar het mediteren heb ik eigenlijk alweer een paar maanden achter me gelaten. Soms zijn het de kleine dingetjes die je weer doen verlangen naar iets en bij mij was dat naar meditatie. Zo heeft laatst een klasgenootje zijn ervaring met mij gedeeld over de meditatieoefeningen waar hij al een paar maanden mee bezig was en dat door het mediteren zijn mindset is geswitched. Op een positieve manier. Aan de andere kant besloot ik eens het tv-programma RTL gezondheidstest te kijken waar onderwerpen aan bod kwamen waar ik wel wat mee had. Bij het tv-programma hoort een app dat ingedeeld is in verschillende categorieën: stress, afvallen & bewegen, hygiëne, pijn, slapen, eten en drinken en geluk. In de app vindt je bij de categorie stress een 7-dagen zen challenge waarbij je iedere dag een reminder krijgt om even 10 minuutjes helemaal niks te doen. Al deze kleine dingetjes hebben mij weer gemotiveerd om te beginnen met mediteren. Ik denk terug aan de periode dat ik bijna iedere dag mediteerde en realiseer mij dat het ook echt hielp. Het is niet voor niks. Het helpt echt, want ik voelde mij ook heel goed!

April wordt dus mijn meditatiemaand waarin ik ga proberen om iedere dag 5 tot 10 minuutjes te mediteren. Ik ben heel benieuwd wat dat met mij gaat doen en welke voordelen ik er deze keer van ga merken.

De voordelen van meditatie op een rijtje:

  1. Het helpt bij een betere vertering van je dagelijkse voeding
  2. Je immuunsysteem krijgt er een oppepper van wat betekent dat je minder vatbaar bent voor een griepje of verkoudheid
  3. Het verlaagt je bloeddruk
  4. Betere nachtrust
  5. Vermindering van angst en stress
  6. Verhoogt je zelfvertrouwen
  7. Je wordt er creatiever door
  8. Minder afgeleid op je werk of op school
  9. Meer medeleven voor de ander en dus sociaal sterker
  10. Positievere gedachten
  11. Je dankbaarheid groeit en je hebt meer waardering voor de kleine dingen om je heen
  12. Stimuleert je geheugenopname
  13. Het verzacht de menstruele pijn
  14. Zorgt voor een betere zelfbeheersing
  15. Vertraagt het verouderingsproces

Uit verschillende studies en onderzoeken is gebleken dat meditatie een positieve werking heeft voor je lichaam, fysiek en mentaal. Dit blijkt o.a. uit studies gepubliceerd in de National Center for Biotechnology Information en volgens Harvard Health Publishing Medical School. Ik denk dat ieder persoon voordeel zou halen uit meditatie. Als eerst denk je misschien dat het niks voor jou is, maar geloof me het is de moeite waard om het te proberen. Begin simpelweg met 2 minuutjes mediteren per dag en houd dit voor een maandje vol. Natuurlijk zijn er ook heel veel andere mogelijkheden om te onstpannen. De één ontspant door te tekenen en kan daar helemaal in opgaan, de ander danst zijn of haar stress eruit. Voor iedereen is er wel een manier om te onstpannen. Het is aan jou om die manier te vinden die het beste bij jou past en die jouw stress-level doet verlagen in deze drukke wereld dat constant in beweging is en waar van alles in gebeurt. Laat je jezelf hier niet in meeslepen, maar volg je eigen tempo en verlies jezelf niet uit het oog. Slow down, take a deep breath and clear your mind. Namasté.

Enkele meditatiesuggesties?
De app ‘Calm’ en de online (Youtube)kanalen DoYouYoga, Boho Beautiful en Jbittersweet.

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *