Mijn ervaringen met blessures

 

Ik ben weer blessure vij! Yes! Na 2,5 maand te hebben ‘gelijd’ omdat ik niet kon sporten, ben ik het nu weer langzaam aan het opbouwen. Ik kan je niet vertellen hoe blij ik ben dat ik weer kan sporten! In deze blog post deel ik alles over mijn (knie)blessure(s) en hoe ik deze heb gekregen.

Hoe is mijn blessure ontstaan?

Vorige maand bleek dat mijn kraakbeen van mijn rechterknie ontstoken was. Ongeveer vanaf eind februari kreeg ik een ontzettende pijnlijke steek in mijn rechterknie. Dit gebeurde tijdens mijn werk. Op het moment dat ik de trap afliep kon ik nauwelijk mijn knie buigen, want elke buiging was ondraagelijk. Ik wist dat dit geen goed teken was en het pijnlijke gevoel in mijn knie kwam mij helaas bekend voor. Als dit een blessure zou zijn, zou dit niet mijn eerste zijn. Een paar jaar terug kreeg ik namelijk mijn eerste knieblessure… De gedachte dat het deze keer weer net zo erg zou zijn als de eerste keer maakte me gek.

blessure

In maart besloot ik een bezoek te brengen aan mijn huisarts. De pijn bleef en ik was dan ook meteen gestopt met sporten en deed zo min mogelijk om mijn knie te belasten. De huisarts gaf aan dat de kraakbeen in mijn knie waarschijnlijk is ontstoken. Zo is deze knieblessure waarschijnlijk ontstaan door een verkeerde houding tijdens het sporten. Daarnaast heb ik deze verkeerde houding mogelijk voor te lange tijd vastgehouden waardoor dit mijn knie heeft overbelast. Hij vertelde mij dat ik 2 weken rust moest nemen. Vervolgens gaf de huisarts aan dat als het na 2 weken nog niet weg zou gaan dat ik langs de orthopedie moest gaan. De orthopedie is een afdeling in het ziekenhuis dat gespecialiseerd is in beenderen, spieren en gewrichten.

Na 3 weken rust te hebben genomen is de pijn alsnog niet weggegaan. Om deze reden heb ik een afspraak gemaakt met de orthopeet. Hij heeft mij doorverwezen naar de röntgenafdeling om een MRI-scan te maken. Op deze manier kan de knie van binnenuit worden gescand op mogelijke afwijkingen. Eind april heb ik hiervan de uitslag gekregen en er bleek niks geks te zien op de foto’s. Gelukkig! In ieder geval geen ernstige blessure! Mijn blessure was dus godzijdank niet heftig en bevond ik mij in het beginnend stadium van een lichte blessure. Wel heeft de orthopeet mij geadviseerd om nog even rust te nemen en het sporten stapje voor stapje op te bouwen.

Mijn herstel

Zo verstandig als ik ben heb ik voldoende rust genomen en sinds 7 mei ben ik weer langzaam begonnen met een paar sportoefeningen. Ik heb, zoals ik in het begin heb aangegeven, eerder een knieblessure gehad en deze was toendertijd wél erg heftig kan ik je zeggen. Het heeft een jaar geduurd voordat de blessure verdween. Dit betekende dat ik een jaar lang geen (intensieve) sport heb beoefend. De orthopeet had mij destijds twee opties gegeven: een knieoperatie of (heel) lang rusten. Zonder enige twijfel heb ik voor de tweede optie gekozen. Een operatie? No, way. Ik wist dat het om een mini scheurtje in mijn meniscus ging en ben ervan uitgegaan dat mijn lichaam dit uit zichzelf zou herstellen. Gelukkig was dit ook het geval. Ik wachtte geduldig af tot mijn lichaam de blessure vanzelf genas.

blessure

Dit wil ik nooit meer meemaken, want sporten is iets wat ik sinds kleins af aan heel graag doe. Na deze heftige knieblessure heb ik ook een polsblessure gehad. Gelukkig zijn beide blessures met rust verdwenen, maar ik weet heel goed dat ik moet luisteren naar mijn lichaam en grenzen voor mezelf moet opstellen. Nu let ik er op hoeveel ik sport en of het mogelijk té belastend kan zijn voor mij. Wat ik nu vooral doe is: genieten! Genieten van het sporten, niet uitmakend wat voor sport ik op dat moment doe. En het allerbelangrijkste: nooit forceren en altijd luisteren naar je lichaam!

Andere mogelijke oorzaken

Wat mijn blessure voornamelijk heeft veroorzaakt is een verkeerde houding in combinatie met teveel intensieve sportoefeningen. Verder bedacht ik mij dat een calciumtekort wellicht ook te maken zou hebben met een grotere kans op een blessure. Toch is dit een foute bewering. De diëtiste heeft berekend dat mijn calciuminname iets te laag zou zijn. Dit maakt de kans op een blessure gelukkig niet groter. ”Kraakbeen is geen botweefsel en bevat dus geen calcium. Kraakbeen is elastisch en bestaat vooral uit water en wat eiwitten. Calcium is nodig voor het botweefsel zelf. Kraakbeen zit tussen de botten in. Dus ik denk dat je blessure niets met een te lage calcium intake te maken heeft”, vertelt de diëtiste.

Verder werken calcium en magnesium samen om jouw sportprestaties te verbeteren. Met calcium kun jij namelijk je armen aanspannen en magnesium heb je nodig om jouw spieren weer te laten ontspannen. Een tekort aan magnesium zorgt bijvoorbeeld voor spierkramp wat je echt niet wilt hebben tijdens het sporten. Lees in dit artikel wat je precies moet eten als je je calcium en magnesiuminname wilt verhogen!

Niet alleen heeft de diëtiste mijn calciuminname berekend, maar is er ook een complete voedingsberekening gemaakt van alle vitaminen en mineralen die ik binnenkrijg in een week. Lees hier meer over mijn voedingsberekening en mijn allereerste afspraak bij een diëtiste!

Heb jij wel eens een blessure gehad en hoe ben jij hiervan afgekomen?

xo Laura

 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *