Een kijkje in mijn sportdagboek #1

 

Speciaal voor jullie heb ik voor een weekje een sportdagboek bijgehouden!  Jullie weten misschien wel dat ik 100% plantaardig eet (10 maanden al!) en dat ik hier recepten over post. Aan de andere kant lijkt het mij leuk om met jullie te delen hoe ik deze levensstijl combineer met het sporten! In mijn vorige blog post heb ik verteld over mijn knieblessure waar ik nu gelukkig vanaf ben. Ik ben dan nu ook weer wekelijks aan het sporten, maar natuurlijk opbouwend.

sportdagboek

Ik en sporten

Allereerst wil ik jullie laten weten dat ik een echte sportfanaat ben. Van kleins af aan was ik altijd al een actief meisje dat hield van rennen, dansen, wedstrijdjes en competities. Zo heb ik verschillende sporten beoefend, zoals zwemmen, atletiek, streetdance, karate, fitness, ballet en nu yoga, hardlopen en thuis workouts. Dat laatste klinkt misschien niet zo spannend, maar je moet eens weten!

Wat doe ik nu voor sport?

De laatste jaren sport ik thuis in plaats van in de sportschool. Yogamat, check. Dumbells, check. Kettlebell, check. Resistance bands, check. Enkelgewichtjes check. Flesje water, handdoek en laptop. Tripel check. En gaan met die banaan! Verder gebruik je thuis natuurlijk niet zoveel materiaal als in de sportschool. Bovendien gebruik ik thuis vooral mijn eigen lichaamsgewicht wat sommige oefeningen al best zwaar, maar ontzettend effectief maakt!

Iedere zondag plan ik mijn workouts in voor de aankomende week. Wat voor workouts plan ik in? Voornamelijk cardio, toning, strength, hiit, hardloop en yoga oefeningen. Daarnaast doe ik de ene week wel meditatie en de andere week weer niet. Ik zou dit vaker moeten doen, want ik weet hoe goed ik mij na zo’n meditatielesje voel. Verder haal ik op dit moment mijn workouts van de websitee ‘Tone It Up’. Dit is een Amerikaanse sportcommunity opgericht door twee super leuke en sportieve meiden uit California. Zo organiseren ze ieder jaar weer een 8-weekse Bikini Series wat bestaat uit wekelijkse workoutschema’s en meal plans. Check hier hun website voor meer (healthy) info!

sportdagboek

Vegan en sporten

Ik merk dat plantaardig eten en sporten prima met elkaar samengaan! Het sporten geeft mij energie, maar plantaardigeten geeft mij ook energie en dat zet mij weer aan om te sporten. Of ik wel genoeg proteïne binnen krijg? Aber natürlich. Meer dan genoeg! Verder voel ik mij niet meer opgeblazen omdat ik geen dierlijke producten eet. Bovendien geeft plantaardig eten je de juiste hoeveelheid energie! Er zijn niet voor niks vegans verkozen tot sterkste en fitste man of vrouw van Nederland! Zo is deze vegan (Jeremy Reijnders) dit jaar bijvoorbeeld verkozen tot sterkte man van Nederland. Veggie powerrr!

En dan nu een kijkje in mijn sportdagboek van een random uitgekozen week:

Sportdagboek maandag 21-05-2018 t/m zondag 27-05-2018

  • Maandag 21 mei:
    16 minuten morning run
    Morning yoga
    Arm workout
    Totaal: 40 minuten
  • Dinsdag 22 mei:
    Booty workout
    Meditatie
    Totaal: 30 minuten
  • Woensdag 23 mei:
    15 minuten morning run
    Total body workout
    Totaal: 25 minuten
  • Donderdag 24 mei:
    Cardio workout
    Abs workout
    Totaal: 25 minuten
  • Vrijdag 25 mei:
    Total body workout
    Totaal: 30 minuten
  • Zaterdag 26 mei:
    Actief rustdagje
    (Meer dan 10k stappen gezet, gezwommen en gedanst)
  • Zondag 27 mei:
    Actief rustdagje
    (Meer dan 10k stappen gezet en gedanst)

sportdagboek

Ik vind het belangrijk om iedere dag een andere sportoefening te doen. Op deze manier houd je het afwisselend en uitdagend voor jezelf. Daarnaast train je zo elk spiertje in je lichaam wat dus weer een total body workout is! Verder combineer ik kracht met cardio. Zo gebruik ik voor een krachttraining gewichten en mijn eigen lichaamsgewicht en bestaat mijn cardiotraining o.a. uit hardlopen. Persoonlijk vind ik dat je het zo in balans houdt voor jezelf en telkens weer andere spieren in je lichaam traint. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om een korte warming up en cooling down te doen. Zo maak je met een warming up je spieren wakker en met een cooling down laat je je spieren herstellen. Beide zijn ontzettend belangrijk voor een goed herstel van het lichaam en om mogelijke blessures te voorkomen! Bovendien heb ik deze week ook een paar dagen meer dan 10.000 stappen op een dag gezet, wat naar mijn mening ook een gezonde sport is en niet veel moeite kost!

Ik hoop dat jullie wat inspiratie kunnen halen uit mijn sportdagboek! Wat voor sport doe jij en hoe vaak sport jij per week? 🙂

 

xo Laura

Photos by @Dieterjansphotography 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *