Gezonde home made groente chips

 

It’s the perfect snack! En dan heb ik het over groente chips! Zo ongelofelijk goed. Ik maak dit niet vaak, maar deze week had ik zin om dit te maken. Vanaf nu zal ik het vaker maken, want het smaakt heel lekker en het is nog eens makkelijk te maken ook!

Zelf je eigen chips maken is dus een fluitje van een cent. Aan de andere kant vind ik de groente chips van de AH ook goddelijk lekker om af en toe eens aan te knabbelen. Toch is het maken van je eigen chips het beste en het gezondste voor je. Ik zal je hieronder vertellen hoe je jouw overheerlijke, zelfgemaakte groente chips maakt!

groente chips

Gezondheidsvoordelen

Het recept bevat twee soorten groente als ingrediĆ«nt, namelijk zoete aardappels en bieten. De zoete aardappel is rijk aan vitamine B6 en foliumzuur. Dit zijn dan ook precies de twee voedingsstoffen dat het dik wint van de ‘gewone’ aardappel. Zoete aardappels hebben aanzienlijk meer vitaminen en mineralen dan de gewone aardappel. Zoete aardappels zijn o.a. goed voor je hart, weerstand, spijsvertering, ogen en huid. Het is ontzettend goed voor je huid en ogen omdat het veel vitamine A bevat. Zoete aardappels zorgen bovendien voor minder rimpels! Win-win situatie!

Bieten bevatten ook een enorme hoeveelheid aan vitaminen en mineralen. Het bevat bijvoorbeeld veel ijzer, vitamine C, vitamine B11 en het vermindert de kans op kanker. Daarnaast houdt het ook je bloeddruk onder controle.

Deze chips zijn ideaal als tussendoortje. Zo neem ik bijvoorbeeld een bakje chips als snack mee naar school en dat vult goed! Bovendien geeft het je ook nog eens energie waardoor je een dagje school beter doorkomt! šŸ˜‰

Groente chips (voor 2 personen)

Wat:
2 kleine tot middelgrote zoete aardappelen
2 rauwe bieten
4 el olijfolie
1/4 tl paprikapoeder
1/4 tl knoflookpoeder
Snufje himalayazout
Mandolinesnijder

Hoe:

Verwarm allereerst de oven voor op 180 graden.

Was de zoete aardappelen en bieten. Dep het droog met een stukje keukenpapier. Vervolgens snijd je de groente in dunne plakjes met een mandolinesnijder. Hiermee kun je namelijk perfect dunne plakjes mee snijden. Handig! Leg de twee groenten beide in 2 aparte kommen. Bij de zoete aardappel stukjes voeg je twee eetlepels olijfolie toe. Vervolgens voeg je de paprikapoeder, knoflookpoeder en himalayazout toe. Roer dit goed door en laat staan.

Nu voeg je ook twee eetlepels olijfolie toe bij de bieten. Zelf heb ik bij de bietenchips de paprikapoeder overgeslagen, maar wel knoflookpoeder gebruikt en zout. Je kiest natuurlijk zelf welke kruiden of specerijen je erdoorheen wilt gooien. Zo kun je ook kiezen om rozemarijn door je zoete aardappelchips te mixen!

Verdeel de plakjes op ee bakplaat bekleed met bakpapier. Schuif dit in de oven en laat het voor 20 minuutjes bakken op 180 graden. Na 10 minuten draai je de plakjes om en schuif je het daarna weer terug in de oven voor 10 minuten. Let er op dat het niet te snel gaat.* Als de tijd om laat je de chips even afkoelen voor een half uur. Soms komen ze er krokant uit en soms niet, maar het gaat in principe om de smaak natuurlijk!

*ik heb gemerkt dat als je de gesneden plakjes groente hebt gemarineerd met bovenstaande ingrediƫnten je het meteen die dag moet bakken. Als je het een nachtje of twee laat staan in de kast en je gooit het vervolgens in de oven gaat het bakken extra hard. Ze kwamen er namelijk na 15 minuten helemaal zwart uit! Ik denk dat dit komt omdat de chips wat droger zijn geworden doordat ik ze te lang in de kast heb bewaard. Meteen dezelfde dag bakken dus of andes hƩƩl goed opletten, haha!

groente chips

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *