Waarom rustdagen inplannen zo belangrijk is

 

Ik heb er vaak in het verleden mee te maken gehad. Teveel sporten en juist géén tijd vrijmaken om uit te rusten. Rustdagen, wat in mijn ogen als een luie en totaal niet productieve dag werd gezien, vond ik een paar jaar terug niet nodig. Toch zijn rustdagen van cruciaal belang voor je lichaam en gezondheid. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat je juist door genoeg rust te nemen jezelf sterker en fitter maakt! Uitrusten is dus niet voor watjes, maar juist voor de diehards die het slim aanpakken! En dat is precies wat je wilt, toch? De ene persoon is juist gek op rustdagen, terwijl de ander er onrustig van wordt en juist iets actiefs wil doen. Ik geef je een paar handige tips waardoor ik ook makkelijker rustdagen tussen mijn workouts door in kan plannen!

Rusten is dus essentieel. Na een intensieve workout ontstaan er scheurtjes in je spieren. Dit veroorzaakt onder andere spierpijn. Door voldoende rust te nemen kunnen deze scheurtjes zich herstellen. Bovendien bouwt je lichaam een sterkere spiermassa op als je rust hebt genomen. Het gevolg hiervan is dat je meer spiermassa opbouwt en sterker wordt.

rustdagen

Blessure pret

Een tijdje geleden heb ik een stukje geschreven over mijn blessures. Lees hier meer over mijn ervaring met blessures, hoe deze precies zijn ontstaan en hoe ik hiervan ben hersteld. Deze (knie)blessures waren bepaald geen pretje en dit is dus voornamelijk ontstaan door niet genoeg rust in te plannen. Stom, stom, stom. Achteraf kan je je wel voor je kop slaan. Hoe is het zo ver gekomen denk ik dan. Hoe kan ik de gevaren hier niet van hebben ingezien? Zo’n blessure wil ik nooit meer en dus heb ik op dit moment eindelijk mijn balans in sporten gevonden! Ik geef je hieronder graag mijn tips om zoveel mogelijk (productieve en actieve!) rustdagen in te plannen.

Rustdagen tips

Chill tip #1:

Heb je een druk agenda? Plan je workouts iedere zondag in voor de aankomende week. Kijk tijdens het plannen naar de dagen die vol zitten voor jou. Bijvoorbeeld, je bent op woensdag de hele dag weg van huis tot laat in de avond. Plan dit dan in als een rustdag. Tenzij je natuurlijk een bootcamp gepland hebt staan of een andere sportactivitieit waarbij je de hele dag weg bent van huis! De dagen dat je juist minder te doen hebt plan je die ene intensieve HIIT workout in.

Chill tip #2:

Deze tip is bedoeld voor diegenen die moeite hebben met rustdagen inplannen. Zie een rustdag niet als een heel-de-dag-op-je-luie-reet-zitten dag. Want dát is pas ongezond. Een rustdag mag een actieve rustdag zijn. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, skeeleren, zwemmen, yogaën, foam rollen of tuinieren. Lichte beweging mag tijdens een rustdag, als je maar geen intensieve sportoefeningen uitvoert. Dus, ik bedoel bijvoorbeeld fietsen voor je plezier (=lichte beweging), maar dus niet wielrennen, want dit is automatisch zwaarder voor je benen (=intensief).

rustdagen

Chill tip#3:

Plan twee rustdagen in per week. Zo rusten je spieren optimaal van alle intensieve oefeningen en hebben de spieren tijd om sterker te worden. Hierdoor kun jij de volgende keer die ene oefening langer volhouden of kan je het iets zwaarder maken voor jezelf door een zwaarder gewicht te pakken. Plan deze twee rustdagen verspreid over de week.

Chill tip #4:

Op de rustdagen hoef je niet te denken aan die ene workout en dus kun je tijd maken voor iets anders! Afspreken met vrienden, een filmpje kijken, een dagje uit, bezig zijn met je favoriete hobby (tenzij dat alleen sporten zou zijn, hihi), etc.  Maak deze dag dus vrij voor de dingen die je nog allemaal moet of wilt doen!

Chill tip #5:

Je ervaart teveel stress. Je hebt van alles te doen en bent constant bezig. Op deze manier creëer je absoluut geen rust voor jezelf. Als je dan ook nog eens een workout hebt ingepland voor deze dag levert je dat misschien nog meer stress op. Sporten kan vaak juist helpen tegen stress, maar als je voelt dat deze workout jou integendeel nog meer stress bezorgt laat je het voor wat het is. Skip de workout en neem wat rust! Een workout skippen is echt geen ramp. De volgende keer pak je het weer op! Wat je nu vooral moet doen is even tijd vrijmaken voor jezelf. Al is het maar een kwartiertje. Zie tip 2. Maak een wandeling, mediteer, haal diep adem en denk even aan helemaal niks.

Chill tip #6:

Geniet van de zomervakantie en andere vakanties! Deze zijn er om rust te nemen van je werk of studie, maar ook qua sporten. Tuurlijk kun je best op vakantie een rondje rennen voordat je de dag begint op je nieuwe bestemming. Zo ben ik deze zomervakantie drie weken op vakantie in Amerika, maar probeer ik juist zoveel mogelijk rust te nemen. Een dagje hardlopen en yogaën ben ik wel van plan, maar erg intensief sporten wordt het niet. Ik wil vooral veel van de plek zien waar ik ben en niet denken aan een sportschool of iets dergelijks. Bovendien weet ik wel zeker dat ik dagelijks veel stappen ga zetten en goed let op mijn voeding. Op deze manier kun je het nooit fout doen, toch? Even in de vakanties niet sporten is ook erg goed voor je herstel. Vergeet dat niet. Geniet vooral!

rustdagen

Conclusie

Al met al begrijp je nu vast wel dat rust nemen héél belangrijk is. Alleen zo boek je succes en wordt je sterker én presteer je de volgende keer beter! Niet jezelf foceren, niet all the way gaan en jezelf uitputten door iedere dag te gaan sporten. Je sportdoelen behaal je alleen door wekelijks genoeg rust in te plannen. Bovendien voorkom je zo ook vervelende blessures! Luister naar je lichaam. Je hebt er maar één, dus zorg er goed voor.

xo Laura

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *