Total body scan (MBCA) op school!

 

Vorige maand heb ik een total body scan laten doen op de Haagse Hogeschool. Deze scan heet ook wel Medical Body Composition Analyze (MBCA). Nogal een lastige naam ja. Is het eindresultaat van deze scan positief voor mij en dus gezond of is er iets waar ik alert voor moet zijn? Ik leg het je allemaal uit!

Wat is een MBCA?

Laten we eens beginnen met wat voor apparaat de MBCA eigenlijk is. In het Engels staat het voor Medical Body Composition Analyze wat in het Nederlands weer staat voor Multi Frequentie Bio Impedantie Analyse. Dit apparaat maakt een analyse van je lichaam door middel van elektronen. Deze elektronen sturen een schok naar je lichaam. Het apparaat bestaat uit twee metalen platen waar je met je voeten op moet staan. Verder is het de bedoeling dat je met je handen de handvaten stevig vasthoudt. Doordat je lichaam in contact staat met deze metalen platen kan het apparaat je lichaam nauwkeurig meten.

Is het betrouwbaar?

Zo komen we bij de vraag of de MBCA werkelijk wel zo nauwkeurig meet en dus betrouwbaar is. Dat is het zeker. De analyse met behulp van dit apparaat is voor 90% nauwkeurig. Wel is het een erg duur apparaat dat niet op veel locaties gebruikt wordt.  De MBCA kun je vooral vinden in (topklinische) ziekenhuizen en onderzoekcentra. Verder bestaat er nog een methode dat wel 100% nauwkeurigheid biedt en dat is met de Botpod methode. Ook deze total body scan, waar je plaats moet nemen in een cabine, meet het vetmassa en vetvrije massa. Daarnaast meet deze cabine niet met stroom maar met luchtdruk. Hierdoor kan de longinhoud van een persoon worden gemeten waardoor je extra veel informatie kunt verzamelen over de gezondheid van die persoon.

Voor wie is deze scan bedoeld?

Deze total body scan is geschikt voor iedereen. Het is puur om iemands voedingstoestand te bepalen. Dus mensen met ondergewicht kunnen zo’n scan laten doen, iemand met overgewicht of iemand met een normaal gewicht. Deze meting laat zien of iemands lichaam van binnen gezond is of niet.

Wat wordt er gemeten?

Allereerst mag je voor de total body scan minimaal twee uur niet eten, drinken en sporten. Op deze manier kan de test zo nauwkeurig mogelijk worden gedaan. Tijdens de meting worden verschillende factoren gemeten. Zo worden je intercellulaire cellen gemeten (tussen je cellen in) en je extracellulaire cellen (buiten je cellen). Heb je bijvoorbeeld een hoog aantal extracellulaire cellen in je lichaam dan kun je constateren dat je een hoog vochtgehalte in je lichaam hebt. Het gevolg hiervan is dat je een hogere kans hebt om Oedeem te krijgen. Oedeem is een ophoping van teveel vocht in je lichaam. Dit kan weer tot zwellingen leiden.

De volgende factoren worden o.a. gemeten met de MBCA:

  • Vochtgehalte
  • Vetgehalte
  • Spiermassa
  • Aantal gezonde cellen

Verder meet de Impedantie Analyse de weerstand in jouw lichaam. Hoe hoger je weerstand hoe hoger je vetpercentage is. Hoe lager je weerstand hoe lager je vetpercentage is. Hierdoor kan worden vastgesteld hoeveel vetmassa en hoeveel vetvrije massa je lichaam beschikt.

Mijn resultaten

Er zitten uitschieters bij. Positieve en negatieve. Uit de resultaten blijkt dat mijn BMI gezond is. Verder is mijn vetmassa helemaal in orde. Ik heb er niet teveel van maar ook niet te weinig. Om precies te zijn 4,8 wat normaal is. Je hebt vet in je lichaam nodig omdat het zorgt voor energie, warmte en je organen beschermd. In totaal heb ik 22,3% spiermassa. Dit betekent voor een vrouw dat ik een goede conditie heb.

Total body scan

Total body scan


Vetvrijemassa

Mijn vetvrijemassa is ook goed. Met vetvrijemassa wordt eigenlijk alles behalve het vet in je lichaam bedoeld. Zo horen je spieren, botten en organen bij je vetvrijemassa. Je vetvrijemassa kan toenemen door het ontwikkelen van spiermassa. Een vetvrijemassa van 15 of lager bij vrouwen en 17 of lager bij mannen kan duiden op een lage spiermassa met als gevolg ondervoeding. Bij mij is een vetvrijemassa gemeten van 16,7 wat prima is!

Total body scan


Spieropbouw

Verder blijkt dat mijn rechterarm sterker is dan mijn linkerarm. Dit merk ik zelf ook met het sporten en ik zie dat mijn rechterarm ook wat gespierder is dan mijn linkerarm dus deze uitslag komt niet als een verassing, maar grappig is het wel! Mijn benen zijn beide sterk, maar mijn torso daarentegen is wat lager dan gemiddeld. Dit betekent dat ik minder spiermassa in mijn buik en borst heb. Aan de andere kant heb ik volgens de Body Composition Chart meer kans op spiertoename dan obesitas. Dit komt mede doordat ik regelmatig sport en daardoor spiermassa opbouw.

Total body scan


Vochtgehalte

De scan meet ook dat ik een grote hoeveelheid water in mijn lichaam heb. Deze is aan de hoge kant waardoor ik een kans heb op Oedeem, vochtophoping in het lichaam. Er is mij geadviseerd om eventueel langs de dokter te gaan hiervoor, maar de uitslag is daar niet heel heftig voor, want ik blijf in het groene gedeelte. Dit zie je terug in het grafiek hieronder. Ik drink ongeveer 2 liter per dag (water, thee en fruit). Ik zal voortaan ieder geval wel beter letten op mijn waterinname en minder drinken op dagen dat ik niet sport bijvoorbeeld. Als je juist veel sport en weinig vocht binnen krijgt kan het juist leiden tot uitdroging van je lichaam en dat is ook weer niet goed.

Total body scan


Vet? Wat is dat? Dat heb ik niet hoor!

Wat heel positief is, is dat ik 0% vet heb rondom mijn organen! Dit betekent dat ik een hele kleine of geen kans heb op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge cholesterol en een hoge bloeddruk. Heel blij om te horen, dus! Ik dacht dat dit misschien te maken zou hebben met het feit dat ik veganistisch eet, maar dat blijkt niet zo. Het consumeren van dierlijke producten kan inderdaad leiden tot ophoping van vet in je bloedvaten maar niet tot vet rondom je organen. Als jij aankomt in vet, dus teveel calorieën binnen krijgt, dan leidt dit tot vet rondom je organen. Door bijvoorbeeld een bord groente te eten ontstaat er geen vet, maar door een stuk vlees of 1000 kcal pinda’s op een dag te eten wel. Het maakt dan ook niet zozeer uit of je dit vet haalt uit plantaardige voeding of dierlijke voeding, want vet blijft vet. Conclusie, ik eet heel weinig vetrijk voedsel!

Total body scan

Tailleomvang

Een tailleomvang van meer dan 90 cm in Nederland telt als te groot. Mijn tailleomvang van 80 cm valt dan ook binnen de normale grootte. Voor mijn gevoel lijkt 80 cm wat groot, maar dit komt waarschijnlijk doordat ik wat breder en atletisch ben gebouwd waardoor mijn tailleomvang ook automatisch wat hoger ligt.

Gezonde of ongezonde cellen?

Als laatste zijn mijn somatische cellen gemeten. Deze behoren tot het groene gedeelte wat gezond is. Dit houdt in dat mijn cellen sterk en gezond zijn waardoor ik minder snel vatbaar ben voor ziektes en virussen. Mensen die veel sporten hebben over het algemeen gezonde en sterke cellen doordat na het sporten meteen nieuwe cellen worden aangemaakt.

Total body scan

Conclusie

Tot slot kan een advies op mijn levensstijl en gezondheid pas worden gegeven als o.a. mijn voedingsgeschiedenis en medische geschiedenis bekend is. Toch blijkt uit de resultaten van de total body scan dat mijn gezondheid goed is. Vanaf nu zal ik wel letten op mijn waterinname, maar voor de rest is alles in proportie! Super interessant om zo’n analyse eens te laten doen en je leert zo meer over je lichaam.

xo Laura

~ Uitgebreide informatie en uitleg over resultaten dankzij Ruben ten Bosch (student Voeding&Diëtetiek) ~

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *