Wat is CrossFit en is het iets voor mij?

 

Vorige maand heb ik voor het eerst meegedaan aan CrossFit! Gespierde mannen, bodybuilders, dikke pompende aders, oorverdovende oergeluiden, rode en bezwete hoofden en proteïne shakes all over the place. Zo zag een lesje CrossFit er in mijn hoofd uit. Nu heb ik met mijn minor psychologie geleerd dat dit een voorbeeld is van schema’s maken. En schema’s maken we allemaal, onbewust. We schetsen van te voren een beeld in ons hoofd van hoe een bepaalde situatie eruit zal zien. En klopt deze gedachte van mij? Nou, niet echt bepaald. Behalve de rode en bezwete hoofden misschien dan. 😉 Lees gauw verder!

CrossFit

Wat is CrossFit?

CrossFit is nog niet eens zo’n hele oude sport. Het is namelijk pas in 2000 geïntroduceerd door Greg Glassman en Lauren Jenai in Santa Cruz, California. Het typische van CrossFit is dat het niet gespecialiseerd is in één of enkele spiergroepen. Het is een total body workout. Zo ziet elke les er weer anders uit. Zoals de bedenkers van CrossFit ook wel zeggen: ”Our speciality is not specializing.” CrossFit is eigenlijk een combinatiesport wat voornamelijk bestaat uit gymnastiek, atletiek en gewichtheffen. Als je de ruimte van een CrossFit les binnenkomt ziet het er niet zoals een fitnesschool eruit. Het is best een ruige en lege ruimte, wat ook wel een ”box” wordt genoemd met wat toestellen, zoals ”een klimrek” met touwen en ringen. Verder vind je er verschillende soorten gewichten, medicine balls, springtouwen en de typische white-board. Hieronder vertel ik daar meer over.

 

”Our speciality is not specializing.’

Hoe ziet een lesje CrossFit eruit?

Samen met een vriendin heb ik vorige maand een eerste les CrossFit gevolgd. Die dag bestond de les uit cardio en krachtoefeningen, wat ik een leuke combinatie vind! We zijn de les begonnen met wat uitleg van de coach. Hij vertelde ons wat ons te wachtten stond en welke oefeningen we moesten uitvoeren. Zo begon de les eerst met een warming-up dat bestond uit o.a. springtouwen, lunges en squats. Hierna volgden wat kleine strekoefeningen. Vervolgens waren de halters aan de beurt. Mijn vriendin was zo fanatiek om na, eerst met 10kg te hebben gesquat, er nog even 10kg bovenop te gooien. Ik moet zeggen, dat was zwaar! Normaal gesproken sport ik thuis met mijn eigen lichaamsgewicht of kleine dumbells dus dit was voor mij best een uitdaging en dan ook meteen het moeilijkste onderdeel van de les.

CrossFit

CrossFit

Verder hoort bij een lesje CrossFit uiteraard een Workout Of the Day (WOD) oefening. De coach legde uit dat iedere WOD er net als de lessen iedere keer weer anders uitziet. Dit keer moesten we in 20 minuten tijd zoveel mogelijk squats met gewichten uitvoeren en springtouwen. Nou, dit was definitely de cardio en krachtcombinatie die ik heb gevoeld! Wat een spierpijn houd je hier aan over, zeg! We moesten deze oefeningen zo snel mogelijk uitvoeren en uiteraard wel met de juiste houding. Hier komt meteen de competitieve kant van CrossFit naar voren, want hier moet je je eigen scores opschrijven op een grote white-board. De white-board is trouwens een typisch onderdeel van crossfit. Het wordt veelal gebruikt door de coach om de oefeningen en aantal reps (herhalingen) op te schrijven en om je eigen resultaten te noteren.

Is het iets voor mij?

Ik ben sowieso altijd in om een nieuwe sport uit te proberen. Wat ik ook leuk vind is dat als ik een nieuwe sport uitprobeer erachter kom waar ik goed en minder goed in ben. Zo heb ik tijdens de CrossFit les gemerkt dat ik een aardig goede conditie heb wat betreft cardio. Springtouwen in combinatie met de snelle squats en lunges gaan mij namelijk opvallend goed af en ik kan het lang volhouden. Dit in tegenstelling tot oefeningen waar zwaardere gewichten aan te pas komen. Hier heb ik juist veel moeite mee en merk ik dat ik sneller uitgeput raak.

Ik moet zeggen dat er een grote kans is dat ik weer met een lesje CrossFit mee doe. Wat ik leuk vind zijn de afwisselende lessen en dat je dus nooit alleen maar cardio-oefeingen uitvoert bijvoorbeeld. Aan de andere kant ben ik niet zo’n heel groot fan van zware gewichten (10kg of meer). Ik vind het leuk om nog eens een paar keer te crossfitten, maar iedere week hoeft voor mij niet. Het liefst sport ik nog altijd thuis of ren ik buiten een rondje. Wel houd ik ervan om de oefeningen die ik thuis doe te combineren met zo nu en dan een sport buiten de deur, iets wat ik nooit heb gedaan of bijna nooit doe!

xo Laura

Meer informatie over CrossFit? En wil je weten waar ik deze les heb gevolgd? Check het hier !

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *