Bloedonderzoek en bezoekje aan diëtiste. Waarom?

 

Ieder jaar weer laat ik een bloedonderzoek doen. Waarom? Puur om te weten of ik alle voedingsstoffen binnenkrijg die ik nodig heb. Zo heb ik vorige week weer een onderzoekje laten doen en deze week heb ik voor het eerst een bezoekje gebracht aan een diëtiste.

Ten eerste is de belangrijkste reden dat ik nu een bloedonderzoek heb gedaan omdat ik volledig plantaardig eet sinds afgelopen zomer (bijna 9 maanden). Vaak hoor ik mensen zeggen dat als je plantaardig eet je veel voedingsstoffen mist. Toch denk ik dat dit niet waar is. Ik kan je zeggen dat ik mij op dit moment erg goed voel en veel energie heb. Om deze reden wist ik dat de uitslag van het bloedonderzoek goed zou moeten zijn.

Tijdens een bloedonderzoek worden de waarden in je bloed gecheckt. Je gaat waarschijnlijk niks begrijpen van wat ik nu ga opnoemen, maar dat leg ik je uiteraard graag even uit! De waarden die elk jaar opnieuw weer bij mij gecontroleerd worden zijn: hemoglobine, M.C.V. rode bloedcellen distributie, vitamine B12, foliumzuur, ferritine, leukocyten, cholesterol totaal, HDL-cholesterol, LDL-cholesterol, cholesterol/HDL-cholesterol ratio, triglyceriden, glucose, thyroid stimulerend hormoon (TSH) en vitamine D. Helaas meten ze niet alle waarden, zoals calcium bijvoorbeeld. De huisarts mag sommige stoffen simpelweg niet vragen aan het ziekenhuis om te laten onderzoeken en daarom heeft hij mij hiervoor verwezen naar een diëtiste. Hier vertel ik aan het einde van deze blog post meer over!


Waarden uitleg

Hemoglobine
Normale waarde: 7,5 – 10
Mijn waarde: 8,3
De waarde van een normale hoeveelheid hemoglobine ligt tussen de 7,5 en 10. Mijn waarde van 8,3 valt binnen de normale waarde en dat is positief. Hemoglobine is een stofje dat ervoor zorgt dat zuurstof en kooldioxide (een afvalstof) in de rode bloedcel kan worden opgenomen. Een lage hemoglobine wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een te lage ijzeropname. Als de rode bloedcellen voldoende zuurstof krijgen dan zorgt dit ervoor dat je hersenen, nieren, lever en spieren genoeg energie krijgen om te functioneren.

M.C.V. 
Normale waarde: 80 – 100
Mijn waarde: 89
Dit heeft te maken met of je bloedarmoede hebt of niet. Als je M.C.V. waarde hoger is dan de normale waarde dan heb je bloedarmoede ten gevolge van een tekort aan vitamine B12. Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke producten. Aangezien ik dit niet eet, slik ik wel iedere dag een vitamine B12 supplement. Als de waarde van je M.C.V. lager is dan de normale waarde dan heb je bloedarmoede ten gevolge van een tekort aan ijzer. Dit stofje meet de gemiddelde grootte van je rode bloedcellen en berekent de hoeveelheid zuurstof die hemoglobine vervoert door je rode bloedcellen.

Rode bloedcellen distributie
Normale waarde: 11 – 16
Mijn waarde: 13,4
Dit meet de variatie in de volume en groote van de rode bloedcellen in je lichaam. Het onderzoekt verschillende type bloedarmoedes. Als je een waarde scoort buiten de normale waarde heb je kans dat je een infectie hebt, een ziekte of een tekort aan voedingsstoffen.

Vitamine B12
Normale waarde: 130 – 700
Mijn waarde: 431
Vitamine B12 zit zoals ik hierboven heb aangegeven voornamelijk in dierlijke producten. Als je 100% plantaardig eet kan het zijn dat sommigen een tekort krijgen aan vitamine B12. Ik slik voor de zekerheid, in ieder geval vijf keer per week, een vitamine B12 supplement en blijkbaar helpt dit want mijn waarde valt binnen de normale waarde! Als je een tekort hebt aan vitamine B12 dan voel je je duizelig, licht in je hoofd, zie je soms zwart voor ogen en heb je een slecht concentratievermogen. Een tekort maakt je dus moe en je voelt je minder energiek.

Foliumzuur
Normale waarde: 5 / –
Mijn waarde: 34
Foliumzuur zorgt voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen en wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Het is belangrijk voor de zenuwen, bloed en voor zwangere vrouwen. Het helpt namelijk bij de groei van het zenuwstelstel van een ongeboren baby. Foliumzuur zit vooral in groenten en volkorenproducten. Volgens het Voedingscentrum krijgen nog teveel Nederlanders niet genoeg foliumzuur binnen. So, eat your veggies! 😉

Ferritine
Normale waarde: 20 – 150
Mijn waarde: 18
Zoals je ziet ligt mijn waarde net onder het vereiste aantal. Ferritine is een ander woord voor de hoeveelheid ijzer in je bloed. Ik heb een hele lichte ijzertekort en dit kan komen doordat ik een week voor ik deze bloedonderzoek liet doen antibiotica heb ingenomen. Als je een antibioticakuur volgt dan kan dit ervoor zorgen dat het de slechte maar tegelijkertijd ook de goede bacteriën vernietigd in je lichaam. Als je een tekort hebt aan ijzer voel je je vaak vermoeid. Het lijkt veel op de symptomen die je krijgt bij een vitamine B12 tekort. Vooral vrouwen kunnen vaker last hebben van ijzergebrek dan mannen. Dit komt doordat vrouwen menstrueren en hierbij soms veel bloed kunnen verliezen. Verder zorgt een gezond voedingspatroon ervoor dat je geen tekort hebt aan ijzer. Ijzer zit vooral in donkergroene bladgroenten, tofu, seitan, aardappels, volkorenbrood, gedroogde abrikozen, linzen en o.a. zonnebloempitten.

Leukocyten
Normale waarde: 4,3 – 10
Mijn waarde: 3,8
Leukocyten zorgen voor een sterk immuunsysteem en worden ook wel witte bloedcellen genoemd. Leukocyten vechten tegen indringers van buitenaf en zorgen ervoor dat je daar niet door ziek door wordt gemaakt. In dit onderzoek wordt het aantal leukocyten, dus het aantal witte bloedcellen, gemeten. Mensen met te weinig witte bloedcellen krijgen eerder infecties en zijn vatbaarder voor ziektes. Mijn waarde is net onder de normale waarde, maar volgens de huisarts is dit niks ernstigs. Hij heeft mij verteld dat als de waarde net onder of net boven de normale waarde hangt dit niet erg is. Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld een waarde hebt van 30 dan is dit dus niet goed.

Cholesterol totaal
Normale waarde: 0 – 6,1
Mijn waarde: 4,7
Je totale cholesterol wordt berekend door je LDL-cholesterol en HDL-cholesterol bij elkaar op te tellen. Hieronder beschrijf ik wat het vrschil is tussen deze twee type cholesterol. Een te hoog cholesterol, wat de kans op hart en vaatziektes doet verhogen, wordt o.a. veroorzaakt door het eten van vlees, andere dierlijke producten en bewerkt voedsel. Hoe meer je hiervan eet hoe meer je de kans krijgt dat je bloedvaten verstopt raken door ”propjes” die zich in je bloedvaten vormen als gevolg van een te hoog cholesterol. Uiteindelijk kan dit met de tijd mee steeds verder dicht raken waardoor er minder of bijna geen bloed meer door je bloedvaten stroomt wat je organen doet uitschakelen. Zo ontstaat bijvoorbeeld een hartstilstand. Mensen die plantaardig eten hebben een hele kleine kans op een te hoog cholesterol, aangezien vooral dierlijke producten een hoog cholesterolgehalte hebben.

HDL-cholesterol
Normale waarde: 1,1 – 2
Mijn waarde: 1,9
HDL-cholesterol is het goede cholesterol. Dit zorgt ervoor dat het overtollige cholesterol uit het bloed naar de lever wordt vervoerd. De lever brengt dit dan weer naar de darmen waar het wordt verwijderd uit ons lichaam. Je HDL-cholesterol helpt je hart gezond te houden. Om deze reden moet je ervoor zorgen dat deze cholesteroltype op hoog niveau blijft.

LDL-cholesterol
Normale waarde: 0 – 4,4
Mijn waarde: 2,4
Je raadt het misschien al. Ten opzichte van het HDL-cholesterol is je LDL-cholesterol juist de bad guy. Het slechte cholesterol wat bijvoorbeeld in dierlijke producten zit kan je lichaam moeilijk verwerken. Wat je lichaam dan doet is het cholesterol uit de lever halen en in plaats van het naar de darmen te sturen transporteert het naar je lichaamscellen. Hier geldt dat je LDL-cholesterol juist laag moet blijven voor een gezond hart.

Cholesterol/HDL-cholesterol ratio
Normale waarde: 0 – 5
Mijn waarde: 2,5
Je cholesterol ratio deelt je totale cholesterol met de hoeveelheid HDL-cholesterol. Als deze te hoog is, dus in dit geval hoger dan de waarde 5, zul je je levensstijl moeten aanpassen omdat je anders een verhoogd risico hebt op coronaire ziektes (hartziektes).

Triglyceriden
Normale waarde: 0 – 2
Mijn waarde: 0,99
Dit is ook weer een beetje vergelijkbaar met cholesterol. Triglyceriden is een soort vet in je bloed. Je lichaam heeft dit nodig, maar als je een te hoog aantal triglyceriden hebt dan heb je ook weer meer kans op hartziektes. Volgens Optimale Gezondheid zit triglyceriden vooral in dierlijke producten, oliën, transvetten, maar ook in geraffineerde khoolydraten en alcohol. Als je meer calorieën binnen krijgt dan je nodig hebt slaat je lichaam deze calorieën op in triglyceriden. Een teveel hiervan merk je gauw aan je buik, benen, heupen en billen. Daar verzamelt zich het overgrote deel van het vet.

Glucose (nuchter)
Normale waarde: 5 – 6,1
Mijn waarde: 4,2
Voor deze test moest ik nuchter zijn. Dit betekent dat ik de dag voor het onderzoek na 8 uur ‘s avonds niet meer mocht eten of drinken. Zo kunnen ze een optimale waarde berekenen. Glucose is het bloedsuikerspiegel in je bloed. Als je waarde hoger ligt dan een 6,1 dan heb je diabetes.

Thyroid stimulerend hormoon (TSH)
Normale waarde: 0,4 – 4
Mijn waarde: 3
De TSH-waarde geeft aan of je schildklier goed functioneert of niet. Je schildklier dat zich in je keel bevindt maakt het schildklier stimulerend hormoon aan. Als er te weinig schildklierhormoon wordt aangemaakt dan heb je een trage schildklier. Als je juist teveel schildklierhormoon aanmaakt dan heb je een snelle schildklier. Zonder schildklierhormonen kunnen we niet leven. Zo zorgt het voor de stofwisseling van onze lichaamscellen en lichaamsweefsels.

Vitamine D
Normale waarde: 50 – 200
Mijn waarde: 79
Vitamine D haal je vooral uit zonlicht en is onder andere goed voor je huid, botten en energie. Mensen met een donkere huidskleur zoals ik hebben meestal een tekort aan vitamine D in Nederland. In het verleden had ik een extreem tekort aan vitamine D. Dat bleek uit een eerder bloedonderzoek. Sindsdien slik ik vitamine D supplementen van Solgar en op dit moment is mijn waarde perfect en voel ik mij ook niet moe! Ik verheug me in iedergeval op de zonnige dagen (hello Summer!) die er aankomen zodat ik deze supplement hopelijk niet meer hoef in te nemen!

Niet op een dieet, maar wel langs de diëtiste 
Dat waren alle waarden waar ik op ben onderzocht! Al met al, ziet het er heel goed uit en ik voel mij gelukkig ook goed. Toch wil ik graag meer weten over andere voedingsstoffen, zoals calcium en of ik daar wel genoeg van binnen krijg. Via de huisarts kan ik op veel andere stoffen helaas niet getest worden en daarom heeft hij mij verwezen naar een diëtiste die deze wel kan beoordelen.

Na het bloedonderzoek ben ik langs gegaan bij deze diëtiste en heb ik haar mijn meal plan laten zien wat ik zoal in een week eet. Ze vertelde mij dat mijn eetpatroon heel variërend is en dat ik zo van alles genoeg binnen zou moeten krijgen. Verder heeft ze me gevraagd om mijn eetdagboek gedetailleerder te maken zodat ze precies kan checken of ik geen tekort heb aan bepaalde voedingsstoffen. Hiervoor heeft ze me geadviseerd om in ieder geval 4 dagen bij te houden wat ik eet en dit in te vullen op Eetmeter. De Eetmeter scant je dagmenu en geeft je daarbij persoonlijk advies. Nu is het de bedoeling dat ik mijn ingevulde eetschema verstuur naar mijn diëtiste. Zij kan op deze manier nauwkeurig berekenen hoeveel vitamines en mineralen ik binnenkrijg. Mijn doel is om in ieder geval 5 dagen bij te houden wat ik op een dag allemaal eet. Dit zal precies op het aantal gram moeten worden aangegeven. Dit kost nogal wat tijd, maar ik heb het over voor mijn gezondheid!

Ik raad het zeker aan om in ieder geval één keer per jaar een bloedonderzoek te laten doen. Zo weet je of jouw waarden gezond zijn of niet! 🙂

xo Laura

Foto’s in gele blouse by Dieter Jans Photography

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *