Welke yoga stijl past bij jou?

Er is altijd wel een yoga stijl die het beste bij jou past. Als je nog helemaal niet into deze sport bent, kom je waarschijnlijk in dit artikel achter met welke vorm je zou kunnen beginnen! Onderschat het niet, het is een zeer effectieve sport wat je ondersteunt en meer kracht geeft bij eventuele andere sporten die je doet.

Een tijdje terug heb ik een artikel geschreven over de voordelen van yoga voor je lichaam, fysiek en mentaal. Lees ‘m hier!  Zoals ik ook eerder heb aangegeven kan yoga een goede basis vormen voor andere sporten die je doet. In mijn vrije tijd doe ik bijna iedere dag yoga, loop ik hard en doe ik cardio en lichte kracht/toning training. Persoonlijk merk ik dat stretch oefeningen mij helpen om beter te kunnen presteren en flexibeler te zijn. Daarnaast geeft het mij meer uithoudingsvermogen.

yoga ontspannen

Weet dat iedere persoon anders is. Sommige personen houden van explosieve en actieve traniningen, terwijl anderen juist liever rustig joggen. Daarentegen kan het juist voor die personen die van wat zwaardere oefeningen houden een rustigere vorm van yoga heel effectief zijn. Juist een rustige oefening kan hen helpen om de juiste balans te vinden in hun sportroutine. Iedereen kan weer een ander doel hebben. Is jouw doel met yoga om te leren ontspannen, flexibeler te worden of juist om je fysiek krachtiger te voelen? Bovendien kan het ook een reden zijn om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. Check hieronder welke stijl het beste bij jou past als persoon.

yoga

Hatha yoga
Dit is de meest bekende en eveneens oudste vorm van yoga. Het vormt de basis en hieruit is de rest van de yoga stijlen ontstaan. Hatha yoga versterkt je spieren en zorgt ervoor dat je sterker, flexibeler en fitter wordt. Je adem speelt een grote rol bij hatha. De oefeningen worden afgewisseld met intensieve en onstpannen oefeningen.

Yin Yoga
Deze is juist weer heel anders dan de hatha vorm. Hier worden de houdingen lang vastgehouden, op een rustige en ontspannen manier. Het zorgt ervoor dat je in balans komt. Doordat je de houdingen lang vasthoudt merk je dat je steeds verder kunt gaan in je oefeningen omdat je lichaam zich aanpast aan die houdingen. De oefeningen zorgen ervoor dat je onstpannen wordt, flexibel en makkelijk leert loslaten. Het makkelijk leren loslaten is zowel fysiek als mentaal (emoties).

Power yoga
Power yoga is voor degenen die houden van een actief lesje waarbij je je focust op kracht en flexibiliteit. Het is een wat zwaardere les vergeleken met de andere yogavormen. De houdingen oefen je als het ware uit in een flow.

Bikram yoga
Dit wordt uitgeoefend in een ruimte van 40 graden. Very hot dus! Een afgeleide vorm van bikram yoga heet ook wel hot yoga, alleen wordt hot yoga uitgevoerd in een ruimte van 30 à 35 graden. Er is vaak onduidelijkheid tussen deze twee vormen. Er wordt vaak gedacht dat het precies hetzelfde is, maar dat is niet zo. Daarnaast duurt de ene les langer dan de ander. Hot yoga duurt namelijk meestal een uurtje, terwijl een bikram les zo’n 90 minuten aanhoudt. Verder volg je bij bikram yoga 26 vaste houdingen en bij hot yoga worden er voornamelijk vinyasa oefeningen gedaan die altijd weer kunnen afwisselen.

Vinyasa yoga
Deze lijkt veel op de hatha stijl. De oefeningen worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling. Het helpt je lichaam afvalstoffen te verwijderen, waardoor je je weer energiek en ontspannen voelt. Deze vorm is iets intensiever dan hatha yoga.

Ashtanga yoga
Dit is voor degenen die wat meer actie in hun les willen. Ashtanga houdt het tempo hoger vergeleken met de andere yogastijlen. Hier beoefen je een reeks houdingen die altijd in dezelfde volgorde wordt uitgevoerd. Deze lopen weer vloeiend in elkaar over waardoor je een flow creëert.

Dit zijn veelal de meest bekende stijlen die ik vaak voorbij hoor komen. Een paar maanden geleden heb ik samen met een vriendinnetje Asthanga yoga uitgeprobeerd bij YogaMoves in Utrecht. Zoals de beschrijving hierboven al zegt, het was een pittige oefening! Thuis doe ik vooral de wat rustigere vorm van yoga, zoals yin yoga omdat ik mij vooral wil richten op flexibiliteit en mijn spieren los maken.

yoga ontspannen

yoga ontspannen

Mijn favorieten
Yin yoga is zonder twijfel één van mijn favorieten! Ik vind het heerlijk om voor langere tijd een positie vast te houden Je wordt er met elke minuut flexibeler door. Je lichaam past zich namelijk aan de houding, geeft zichzelf over en voor je het weet ben je na een paar lessen een heel stuk flexibel geworden! Daarnaast ben ik ook fan van hot yoga. Eind vorig jaar heb ik dit samen met twee vriendinnetjes gedaan en ik vond het oefenen in een warme ruimte extra stimulerend werken op mijn lichaam. Dit hebben we in Amsterdam gedaan bij YogaMovements. Het is een fijne yogaschool met vriendelijk personeel en goede docenten! Helaas kan ik thuis moeilijk de temperatuur zomaar even op 35 of 40 graden zetten en daarom doe ik dit ook uitsluitend in yogastudio’s.

Tips
Boek een proefles bij jou in de buurt! Meestal is het gratis of niet meer dan €10,- per proefles. Bovendien is het ook leuk om mee te doen met een yogaevent. Vaak wordt dit aangekondigd via Facebook. Op deze manier kun je gezellig in een groep meedoen, bijvoorbeeld in de natuur, en het helpt je ook de wereld van yoga beter te leren begrijpen en te voelen. Tot slot vind je op YouTube ook enorm veel yoga workouts die je op weg helpen, zoals het kanaal van Boho Beautiful! 

xo Laura

Bron: Yoga Point Dordrecht

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *